dijous, 9 de maig de 2013

falsos mites i pensament crític


Falsos mites sobre el càncer
o desmitificar coses que creiem que hi estan relacionades

Això és el que es pretenia amb l'entrevista de dimarts al programa Divendres. El plantejament em va fer posar en alerta, perquè els mites ho poden ser només per a uns i, intentar desmentir-los o desmitificar-los, pot voler significar voler acabar amb les moltes altres maneres d'entendre la salut fora d'allò comunament establert, és a dir, la medicina convencional. I per a mi, així va ser. Una de les coses que van fer va ser tractar de desvincular la relació entre càncer i estrès. El doctor Biete va dir quelcom així:

<<No hi ha una estreta relació entre càncer i estrès. El càncer és una malaltia molt orgànica de desregulació. L'estrès, sí que és veritat que provoca una baixada en la immunitat que pot afavorir, però no es pot dir que hi hagi relació entre estrès i càncer. La persona ha d'estar predisposada, és a dir, el càncer no el té qui el vol, sinó qui pot (en té les condicions).>>
Out Of BodyDivendres” (TV3), “Falsos mites sobre el càncer”,
amb el doctor Biete


Això és més o menys una transcripció del que va dir el doctor (no exacta). Si s'escolta atentament, s'observaran titubejos a l'hora de dir-ho, les frases no estaven del tot ben connectades (normal en el llenguatge oral, però també senyal, de vegades, de no tenir clar l'argument que s'està expressant -observació que he fet donada la meva debilitat pel llenguatge-). Què significa que el càncer és una malaltia “molt orgànica”? Hi ha malalties que no són orgàniques? Per exemple, considera ell que l'estrès no ho és? I què és psicològic, psíquic, mental? I això que és? Està fora del cos? I, perdoneu-me, però “el càncer no el té qui el vol”... qui el vol?! No em va convèncer res de tot aquell argument.
L'estrès...

dimecres, 1 de maig de 2013

crummus, la meva versió crudivegana de l'hummus

M'encanta l'hummus, és un dels meus plats preferits pel sabor i les qualitats nutricionals que té. Sabor cremós, dolcet, especiat, quina textura, que canvia segons hi posis més líquid o menys. Ideal per sucar-hi tota mena de crudités -verduretes tallades-, com pastanaga, pebrot, fulles d'endívia, tomàquets cirerol... I tan fàcil de fer: posar els ingredients al processador i apa, fet. I nutricionalment, una barreja de proteïnes vegetals i carbohidrats saludables provinents dels cigrons i de la tahina (sèsam), i greixos saludables de l'oli i el mateix sèsam. La meva versió, com sempre, varia una mica de la recepta original, perquè l'adapto al meu paladar, a la meva màxima de simplicitat i, també, a la meva digestibilitat. Per aquest darrer motiu, jo no hi poso all. Per la simplicitat, el que faig és que en lloc de tahina (que és una crema feta amb sèsam, que es pot comprar a botigues bio i a botigues índies, per exemple) hi poso sèsam: el molc, hi afegeixo oli al gust i llest. Sempre tenim sèsam al rebost, perquè també el faig servir en altres plats. Així que no necessito comprar tahina. La simplicitat em porta a fer hummus alternatius quan, per exemple, no tenim cigrons. Perquè es pot fer servir qualsevol altre llegum: mongeta blanca, mongeta vermella, azuki, llenties... Cadascun hi dóna un sabor ben diferent. El meu favorit és el de mongeta blanca. Té una textura molt cremosa, un sabor molt suau, és una delícia. Igual que hi posem sèsam, podríem triar altres llavors o, fins i tot, fruits secs. Us convido, com sempre, a experimentar. D'on creieu que surten les milions de receptes que existeixen al món?


Però l'altre dia va ser LA revelació. Els llegums poden resultar difícils de digerir a algunes persones (especialment si no estan ben cuits, pels procediments adequats) Tot i així, com en aquest plat estan triturats, s'assimilen millor. Darrerament estic menjant molts germinats, en lloc de llegums cuits. Vaig recuperar la meva germinadora -regal d'aniversari que em van fer fa un anys- i vaig començar a germinar llegums i llavors. És genial veure com les llavors o llegums crus prenen vida, germinen, creixen! He fet diversos i variats: de llenties, de cigrons, de fenigrec, de blat sarraí, de quinoa... Impressionant seguir el procés. Un plaer afegir-los als plats de cada dia. Com us deia, en lloc de llegums (que solem posar en amanides, com l'amanida d'azuki de fa uns dies), hi posem germinats. Per això, l'altre dia m'anava a preparar un hummus quan la bombeta se'm va encendre: hummus de germinats! La mateixa recepta reemplaçant llegums per germinats. El resultat em va encantar. Em va quedar una textura més pastosa, força densa, i em va agradar moltíssim. Com havia de batejar aquest plat? Crummus (cru + hummus). Cuina crudivegana (vegan raw food).


Crummus
la meva versió cridivegana de l'hummus