dimarts, 16 de juliol de 2013

la malaltia verda o la carència de vitamina B12


He parlat moltes vegades sobre el desconeixement que hi ha al voltant de la nutrició humana i, en particular, les creences (o ignorància) que hi ha respecte a un estil de vida vegetarià i, encara més, vegà. Hi ha molts temors per la manca o carència que hi pot haver d'alguns dels minerals, vitamines i nutrients essencials pel fet de seguir una alimentació vegetariana o vegana. En les entrades successives al bloc, intentaré esclarir les veritats i desenmascarar els falsos mites al voltant de: la vitamina B12 (aquí mateix en aquesta entrada), les proteïnes (fonts vegetals i completes), el ferro (i l'anèmia), el zinc, el calci (i el mite de la llet), els àcids grassos omega 3 i el iode.


En l'entrada de febrer “Vegetarianisme: desconeixement i estupefacció”, es generava als comentaris un debat sobre els problemes de la carència d'una vitamina: la B12. Acabat el curs de dietètica natural, escrita la meva tesina (“Ser vegetariana amb coneixement; sinònim de salut i felicitat. Embaràs, lactància i nadons.”) i diploma com a coach nutricional, he pogut aprofundir sobre aquests aspectes i aquí en van algunes conclusions.


Vitamina B12: la seva carència, d'allò més temut entre els vegans

Podríem pensar que si els nostres avantpassats basaven la seva dieta en vegetals i plantes sense suplements, per a nosaltres també bastaria. Però això no és així perquè els vegetals i plantes que ara consumim poden no ser de la mateixa qualitat i això produeix que només a través d'aliments d'origen vegetal, no obtinguem la suficient quantitat de vitamina B12. Ara veurem per què i quina és la seva importància.
Tomatoes -- Are They Poison?
verí?

Segons la Botanical Online, aquesta és la vitamina que es va descobrir més tardanament (1948). Encara que la quanitat de vitamina B12 que l'organisme necessita és molt petita, és imprescindible per al bon funcionament de l'organisme. En un principi, es va considerar que l'única funció de la vitamina B12 o cobalamina era...
la correcta formació dels glòbuls vermells. Sense aquesta vitamina, l'organisme no podia absorbir el ferro necessari per a la formació dels glòbuls vermells, cosa que produïa anèmia. Es va comprovar que aquest component es trobava al fetge de les vaques. Amb l'addició en la dieta de fetge, desapareixia "la malaltia verda" (la pell de les persones afectades pren aquesta coloració) o anèmia perniciosa, una malaltia habitual en gent gran i dones joves de finals del segle XIX i principis del XX.

A més d'impedir l'aparició d'anèmia, es va vuere posteriorment que també era important per a altres funcions: el cervell, el sistema nerviós, el cor o les nostres defenses tampoc funcionen correctament sense ella.

La vitamina B12 és emmagatzemada al fetge, des d'on el cos la va prenent a mesura que la necessita (el fetge pot emmagatzemar-la per un període de 3 a 5 anys). Són certes enzimes de la digestió les que l'obtenen a partir de les proteïnes dels aliments amb la participació dels sucs gàstrics i un component anomenat factor intrínsec. La disminució del factor intrínsec o dels sucs gàstrics, habitual a partir dels 50 anys, és responsable de la disminució d'aquesta vitamina.

La cobalamina també intervé, treballant juntament amb l'àcid fòlic, l'àcid pantotènic i la vitamina C, en el metabolisme dels greixos i els hidrats de carboni. Juntament amb la vitamina C i la metionina, treballa per a la bona salut de les cèl·lules del cervell i del sistema nerviós.

La vitamina B12 pot obtenir-se a partir de fonts d'origen animal i d'origen vegetal. En el cas de les fonts animals, les cloïsses (i mariscs en general) en són molt riques. El fetge, el cervell o els ronyons en són els següents aliments més rics. Alguns peixos, com la tonyina i les sardines, en són bastant rics. Altres aliments amb quantitats més baixes són les carns, els ous, la llet i derivats. En condicions normals, una dieta no estrictament vegetariana proporciona la quantitat necessària per no presentar deficiències d'aquesta vitamina.

Pel que fa als aliments vegetals, aquests en contenen quantitats molt baixes. Els vegans haurien de prendre suplements de cobalamina. Existeixen complexos multivitamínics i també productes vegetals enriquits que prevenen el seu dèficit. No obstant això, altres productes com el llevat de cervesa i les algues no contenen la quantitat necessària.

A Medline Plus també s'indica que s'han de repartir els aliments que contenen aquesta vitamina al llarg de tots els àpats per afavorir-ne l'absorció, donat que quantitats molt elevades en un mateix menjar no s'absorbeixen en la seva totalitat i s'eliminen.

La vitamina B12 procedeix majoritàriament de la terra. Per això, el consum de productes animals aporta vitamina B12, ja que aquests quan s'alimenten de l'herba del camp ingereixen terra. No obstant això, aquest raonament em manca de veritat si pensem en la producció industrial i massificada, en què els pobres animals s'alimenten de gra i no directament del terra.

Seguint el que deia, menjar vegetals, que surten de la terra, també hauria d'aportar-nos quantitats de vitamina B12. El problema, com deia abans, està en el tipus de producció actual, tot ple de químics i procediments artificials i, després, el rentat extrem de tots els aliments, sense pell, desprovistos de moltes de les seves importants propietats (per contrarestar l'efecte nociu dels tòxics amb què van coberts). Sembla que és un peix que es mossega la cua amb un resultat molt negatiu sobre la nostra nutrició i la nostra salut: ens omplim de tòxics, químics i substàncies artificials i ens desproveïm de nutrients i vitamines essencials. Amb això, ja tenim la primera gran diferència entre el que menjaven els nostres avantpassats i el que podem estar menjant nosaltres.

D'aquí que ara, amb aquest major coneixement sobre nutrició i salut, s'advoqui per una alimentació d'allò més natural, ecològica i biològica possible, per assegurar-nos que no estem afegint a la nostra alimentació productes indesitjables i, alhora, poder menjar aquests vegetals, hortalisses, fulles verdes, amb la pell i els màxims beneficis.

Vegem quins són els problemes que ocasiona la manca de cobalamina. Botanical Online apunta que la carència es manifesta en forma d'anèmia per falta de ferro, alteracions del sistema nerviós, problemes de creixement, tendència a sofrir infeccions, to verdós de la pell, cansament i desànim, problemes de memòria i aprenentatge, sospita d'aparició de malalties degeneratives, com l'esclerosi múltiple i l'osteorporosi, sospita de problemes mentals, com l'esquizofrènia.

Hi ha diversos segments de la població que són els que tenen unes necessitats especials d'aquesta vitamina. Són les persones majors de 50 anys, les persones veganes (que poden trigar uns quants anys a notar aquesta deficiència ja que l'organisme pren la quantitat que necesita de les reserves del fetge), les dones embarassades o lactants necessiten una ingesta addicional ja que la cobalamina és absorbida en part pel fetuso el nadó, i persones amb problemes d'aparell digestiu (Crohn, cirurgia estomacal, diarrees, malabsorció intestinal... Andrés).

Una bona conclusió a tot aquest tema (i molt bona explicació general sobre la vitamina B12) ens la dóna la dietista Cláudia Maranhoto a la pàgina Veganisme.cat, una web en català sobre veganisme molt completa, plena de recursos i enllaços a altres pàgines internacionals:

<<L'alimentació vegana és saludable i adequada per a qualsevol etapa del cicle vital, sempre que es planifiqui correctament, com passa amb qualsevol tipus de dieta. Es poden aconseguir tots els nutrients en les dosis necessàries, excepte la vitamina B12. (...) Aquest tipus d'alimentació és la millor per al planeta, adequada nutricionalment i la millor per als animals. A més, serveix per a una bona salut.>>


[Entrada adaptada de fragments de la meva tesina: Bayarri, E. (2013), “Ser vegetariana amb coneixement; sinònim de salut i felicitat. Embaràs, lactància i nadons.”]


Entrades relacionades per saber les veritats i desemmascarar els falsos mites al voltant de la carència o manca de vitamines, minerals i nutrients en vegetarians o vegans:
--Omega 3: "greix del bo"
 --Àcid fòlic: "àcid fòlic, no només per a embarassades"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada