dimarts, 5 de novembre de 2013

coco, superaliment amb propietats molt úniques

Hello there little scary shrunken-head coconut fellaEl coco és un aliment que està menyspreat i menystingut per alguns i molt valorat i considerat com un superaliment per d'altres. Què creure és una qüestió de coneixement, de saber què és realment el coco, de llegir diversos articles i estudis i, també, de veure com a cadascú li funciona i nota els beneficis dels que es parla. El motiu perquè part dels professionals de la nutrició diuen que no és saludable és perquè el contingut de greix és elevat i del tipus saturat. A més a més, la gent que vol perdre pes, pensa que aquest aliment té moltes calories i això ja es motiu de no voler-ne menjar. Però com he anat dient diverses vegades, per exemple amb l'alvocat, un altre superaliment, el valor calòric és poc interessant si no mirem d'on prové. L'exemple que posava algunes entrades enrere és que no són el mateix 100 calories provinents d'un croissant que d'un grapat d'ametlles.

L'altra cosa és la del contingut de greix i que a més, majoritàriament, és saturat. Això, igualment, no és un raonament de prou pes, ja que hi ha un malentès molt gran al voltant de la malignitat dels greixos saturats. També aquests han d'estar presents perquè el nostre cos gaudeixi d'un correcte equilibri. Però el més important de tot és que es desconeix o s'omet una dada cabdal pel que fa les característiques d'aquests greixos del coco i és que, emprant una altra classificació, són greixos de cadena mitjana, sobre el que parlaré una mica més endavant.

Què és el coco? Un fruit o fruita, una nou o una llavor?...
Amb això, els estudiosos i professionals tampoc no es posen d'acord. Hi ha opinions i classificacions per a tot. A la Wikipedia en anglès, es diu que és una fruita. En canvi, en català es diu que és una nou. Buscant buscant, hi ha qui diu que és una llavor. La raó de cadascuna? Els qui diuen que és una fruita, ho fan perquè el coco té una composició semblant a la d'altres fruites, com el préssec. Els qui diuen que és una nou és perquè quan la polpa del coco s'asseca, esdevé amb propietats més semblants a les dels fruits secs que a les de la fruita. I els motius per dir que és una llavor és perquè pot germinar i originar una nova planta. Si voleu seguir llegint, aquí n'hi ha més informació en anglès. 

I d'on en prové el nom? Al diccionari de l'Enciclopèdia diuen que ve del castellà coco, nom de creació expressiva d'un ésser fantàstic per a espantar criatures, especialment nom del cap, terme de comparació de la closca del coco; a la Wikipedia diuen que el nom prové del portuguès coco, una mena de papu per espantar els nens.

I les propietats? Segons Med-Health, la “carn” del coco conté 283 calories per 100 g, de les quals 26,8 g és greix, del qual 23,8 g és saturat, però que alhora són àcids grassos de cadena mitjana i no pas llarga, amb propietats molt particulars i interessants. Conté 7,2 g de fibra per tassa, la qual cosa és el 20 % de la quantitat diària recomanada. (Sobre aquestes quantitats de fibra, però, també en parlaré en una entrada futura perquè hi ha moltes opinions respecte quina és la quantitat de fibra recomanada.) El consum de fibra fa que hi hagi sensació de sacietat i, per tant, no es mengi en excés. També, la fibra arrossega els aliments al llarg del tracte digestiu. Una tassa de coco proveeix el 52 % de la quantitat diària recomanada de manganès per als homes i el 67 %, per a les dones. El manganès és usat pel cos per metabolitzar proteïna, greix i l'ajuda a fer servir la vitamina E, el ferro i la tiamina. Estabilitza el sucre de la sang i ajuda el sistema immunològic i nerviós. Conté també el 39 % de la quantitat diària recomanada de coure i el 14 %, de potassi. El coure ajuda a produir les cèl·lules vermelles i el sentit del gust, i el potassi (com també en parlava a l'entrada de l'alvocat) ajuda a mantenir el nivell adequat de líquids i sodi a les cèl·lules. (Podeu trobar una taula de contingut nutricional del coco més detallada en aquesta mateixa pàgina.) 

La llet de coco és una substància lletosa dolça de color blanquinós que deriva del mesocarpi dels cocos madurs. El color s'atribueix a l'alt contingut en oli de coco i als sucres. La llet de coco no és el mateix que l'aigua de coco (suc de coco) ja que aquest segon és el líquid que de forma natural es troba dins de la part buida del coco (entre la closca i la llavor). 100 grams de llet de coco té una energia alimentària de 197 calories, amb 2,81 g de carbohidrats, 21,33 de greixos (dels quals 18,9 g són greixos saturats i 2,02 grams de proteïnes. 

I què és tot això dels greixos de cadena mitjana? Segons el Coconut Research Center tots els greixos i olis estan compostos de molècules que són els àcids grassos. Hi ha dues classificacions: la basada en la saturació (àcids grassos saturats, monoinsaturats i poliinsaturats) i la basada en la llargada de la cadena de carbonis de la molècula (àcids grassos de cadena curta, de cadena mitjana i de cadena llarga). També es parla dels triglicèrids (tres àcids grassos junts formen un triglicèrid), aleshores hi ha també triglicèrids de cadena curta, mitjana o llarga. La gran majoria dels greixos i olis que consumim (siguin saturats o insaturats, vinguin d'animals o de plantes) estan compostos per triglicèrids de cadena llarga. L'oli de coco és únic perquè està compost predominantment de triglicèrids de cadena mitjana. La llargada de la cadena és extremadament important pels efectes fisiològics que provoca i pels beneficis per a la salut que això té. Per això, molts productes emprats en recerca, en medicina i en la indústria alimentària (com en llets per a nadons) contenen oli de coco.

Els triglicèrids de cadena mitjana són digerits, absorbits i emprats per nodrir el cos. A diferència d'altres greixos, aquests provoquen poc esforç en el sistema digestiu i proveeixen una font ràpida d'energia que promou la salut. De fet, com deia, les fórmules complementàries per a nadons contenen oli de coco, perquè els triglicèrids de cadena mitjana també es troben en la llet materna de forma natural. Són nutrients essencials que s'han d'aconseguir a través de la dieta.

En molts cultures es consumeix oli de coco. Té mala fama i molta gent i professionals de la nutrició creuen que és un greix saturat perjudicial per a la salut. Això no obstant, l'oli de coco sense refinar, com exposen a Ets el que menges, presenta un greix estable a temperatures elevades que permet que es faci servir tant per preparar postres com arrossos o, fins i tot, ocasionalment, per fregir. Aquest oli és molt utilitzat en els països tropicals, on les xifres de colesterol i malalties cardíaques no són gaire elevades. A més, és una bona font d’àcid làuric, un àcid gras saturat de cadena mitjana que presenta propietats antivíriques i antibacterianes –la llet materna és rica en àcid làuric-. S’ha vist que millora el sistema immunitari i certes infeccions com la candidiasi. És ideal per cuinar. Tot i que a la nostra cultura mediterrània l’oli més nostrat és el d’oliva (verge extra de primera premsada en fred), és bo fer servir altres olis (també de primera premsada) per obtenir les diferents propietats nutricionals úniques que cadascun té.

Més encara, l'oli de coco està indicat si es vol perdre pes, perquè ajuda a convertir l'energia en el cos de forma més ràpida i a augmentar el metabolisme, fent que el greix en el cos es cremi més eficaçment. Això és perquè, com deia abans, és un greix de cadena mitjana i crea una gran quantitat de calor quan es converteix en energia. També és un supressor natural de la gana. (Wikbio

I vosaltres? Quina opinió en teníeu i en teniu ara sobre aquest aliment tan interessant, amb propietats tan úniques? A més, la versatilitat del coco, del que es pot menjar la “carn” fresca, o ratllada i seca, o la llet, o l'oli... Té tantes aplicacions a la cuina que el converteixen en un ingredient a tenir molt en compte. El coco ratllat per barrejar amb cereals i fruits secs; la llet de coco per fer cremes i plats; l'oli, senzillament per fer-lo servir per cuinar. Com mengeu vosaltres el coco? Espero els vostres comentaris.

Per seguir llegint encara més, us deixo un article molt complet, com tots els que fan els de Botanical Online: Propietats del coco


Altres entrades sobre superaliments:
--”alvocat, exquisit superaliment
--"coco, superaliment amb propietats molt úniques" (aquesta entrada)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada