dimarts, 19 de novembre de 2013

cúrcuma, un superaliment (2a part)


L'altre dia, parlant de l'alvocat, van sortir en escena els carotenoides, pigments liposolubles naturals que són sintetitzats per les plantes, algues i bacteris fotosintètics. Són les fonts dels colors groc, taronja i vermell de moltes plantes, per exemple, de les taronges, els tomàquets i les pastanagues. No poden ser sintetitzats pels humans, per tant és necessari obtenir-los a partir dels vegetals de la dieta. Són essencials per a la salut humana, especialment per a la visió i malalties degeneratives i carencials. Colors groc, taronja... de seguida vaig recordar-me de la cúrcuma. Quan vaig parlar d'aquesta espècie no vaig dir res dels carotenoides que també té, per tant hi havia de dedicar una nova entrada, la d'avui.

La curcumina és un carotenoide natural, destructor de radicals lliures, que fa que sigui una gran antioxidant i reforçador del sistema immune, també eficaç antibacterià i anticancerigen (DoctorNews). El te verd, la cúrcuma, els tomàquets i el bròquil són els millors superaliments que lluiten contra el càncer de pròstata. (Més a l'article de DoctorNews, “Superaliments naturals lluiten contra el càncer de pròstata”)

Veggie CurryFa temps que investigo sobre aliments naturals quevagin bé per combatre la hiperplàsia de pròstata benigna. Precisament la cúrcuma és un dels aliments que sempre van sortint en diferents articles, ja que és antiinflamatòria, antimicrobiana, antioxidant, diürètica, i més, i se n'ha demostrat la capacitat per inhibir el creixement tumoral. Si voleu, aquí podeu llegir testimonis que en parlen. 

I com podem consumir-la?...
La manera més senzilla és empolsar-la quan fem algun plat de verdures, o cereal, o sopa... perquè a més hi dóna un color molt bonic. Us deixo dues idees una mica més concretes però que cadascú s'haurà de fer seva i personalitzar.

--Crema de verdures de tardor, feta amb les verdures de temporada que més ens vinguin de gust, tallades i tapades amb aigua, deixar bullir una estona, fins que estiguin cuites, i durant la cocció afegir-hi espècies com la cúrcuma, nou moscada, pebre, herbes de Provença... Triturar i servir. S'hi pot afegir un rajolí d'oli d'oliva. Depèn de les verdures emprades i la textura desitjada, s'hi poden afegir uns flocs de civada mentre bull, que hi donaran encara més cremositat i sabor.

--Curry al gust de cadascú, de verdures, pseudocereals (quinoa, fajol) i/o llegums. Es cuinen les verdures i els pseudocereals en una paella o cassola amb l'aigua suficient perquè no s'hi enganxin i una mica d'oli d'oliva, i s'hi afegeixen espècies, en què, perquè sigui una variant del curry, no hi pot faltar la cúrcuma, el comí, el pebre, el chili i el cilantre, però que com és a gust de cadascú, les variacions són infinites. Cap al final de la cocció d'hi afegeixen llegums, si es vol, prèviament preparats, com cigrons o mongeta vermella. Si es fa amb llenties, com tenen una cocció més curta, es poden afegir des del principi amb les verdures.

I vosaltres? Quins són els vostres plats preferits amb cúrcuma? Quines són les vostres experiències en relació amb les seves propietats medicinals? Espero que ho compartiu a la zona de comentaris.

Altres entrades sobre superaliments:
---1a part d'aquesta entrada, ”cúrcuma, un superaliment” 

[per seguir llegint: 10 amazing turmeric recipes, de HealyRealFoodVegetarian
(10 receptes sorprenents amb cúrcuma)]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada